måndag 2 juli 2012

Ramona Fransson

Jag håller på att läsa hennes femte bok om poliserna på Tjörn,
Mord under Tjörn Runt. De andra böckerna är:

Dyrbar kärlek: Vid ett inbrott hos en familj försvinner inte bara
dyrbar konst utan även barnvakten.Vad har hänt henne?
En dryg månad efter inbrottet hos familjen hittas en ung kvinna
i Göteborg misshandlad till döds. En kort tid därefter hittas
liket av en ung man i Mölndalsån, skjuten till döds. Spaningschef
Greger thulin och kriminalteknikern Charlotte Engman undrar om
det kan finnas ett samband mellan de mördade personerna?

Iskall hämnd: I en övergiven industribyggnad i Sisjöns industriområde
hittas riksdagsledarmoten Martin Swedin brutalt knivmördad.
Spaningschef Greger Thulin, Katarina Linde och kriminaltekniker
Charlotte Engman kallas in. Varför befann sig Marin Swedin på
en sådan plats sent en söndagskväll? Vem hade lockat ut honom?
Under pågående utredning inträffar ytterligare ett mord på en
riksdagsledarmot. Vad är motivet? Finns det mer än en mördare?

Mord i Skärhamn: Bakom väggarna på Bleketskolan döljer sig
fysisk och psykisk mobbing och droger. När det första mordet-
offret dyker upp på Lyckebacken i Skärhamn, är Greger Thulin
övertygad om att de inom en snar framtid kommer att få fast
mördaren, men missmodet kryper närmare allt eftersom tiden går.
Polisen får läga pussel med de ledtrådar de lyckats skrapa ihop.
Det visar sig att offret hade en lägenhet på Eklandsgatan
i Göteborg. Vad sysslade han med i lägenheten?

Lyckohjulet: Greger Thulin är vid sin båt i hamnen. Plötsligt hörs
ett skri. Fiskegubbarna på bryggan slutar rensa makrill och tittar
i riktning mot lagerhuset. Ett nytt mänskligt skri hörs över hamnen,
går upp i falsett och följs av ett rop på hjälp. Greger kliver upp ur sin
båt och går längs kajen, vid sjöbodarna i angränsning till gästhamnen
står en person och viftar med armarna. Ombord på en båt sitter en
kvinna och ser ut som en staty, och på dubbelbädden nere i förpiken
ligger en gubbe död. Vem är han och hur har han dött? En tid senare
råkar en annan person ur den döde mannens familj illa ut. Finns det
något samband? Vem är ute efter familjen?

De fyra böckerna som jag har läst hitills har jag tyckt varit jättebra.
Jag gillar personerna, deras med och motgångar, de är inga superpoliser
som lyckas med allt utan får även personliga bekymmer
(som i Lyckohjulet tex). Jag har fastnat lite för Greger, han är lite slarvig
och glömsk men verkar vara en riktigt trevlig kille ändå. Sen gillar jag hur
miljön beskrivs- man för en sån härlig sommarlängtan till skärgården,
småbåtshamnen med alla ljud och dofter. En ö som är härlig men där även
otäcka saker händer. Jag tycker absolut att ni bör läsa böckerna!


2 kommentarer:

  1. Hej Agge! Skriv gärna och berätta ärligt vad du tyckte om dem, så jag kan lägga en länk från min blogg till din. Ris eller ros, allt är bra:)

    Mvh
    Ramona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det ska jag gärna göra :)

      Mvh

      Agge

      Radera