måndag 19 november 2012

De bortglömda

Detta var en riktigt bra deckare tyckte jag!
Jag hade inte läst något av Sara Blaedel förut men nu blev jag fast.


En skogshuggare hittar liket efter en kvinna. Hon har ett stort ärr över
halva ansiktet, något som borde göra det lätt att identifiera henne. Hon
finns inte i polisens register och ingen har anmält henne som saknad.
Vem är hon? När man går ut med fotot av kvinnan hör en äldre dam av
sig. Hon säger att den döda måste vara en förståndshandikappad kvinna
som bodde på den anstalt som hon jobbade på för många år sedan.
Kvinnan heter i så fall Lisemette.
Kriminalinspektör Louise Rick börjar undersöka det hela. Hon besöker
den numera nerlagda anstalten. Får titta i deras arkiv och pratar med personer
som har jobbat på anstalten. Louise upptäcker att mordet på kvinnan har
en oväntad och oroande koppling till händelser som skedde för flera år sedan.
Hon förstår också att polisen måste handla snabbt om de ska kunna förhindra
ännu en tragedi.

En bok som jag gärna uppmanar er till att läsa!

Sara Blaedel har skrivit fler böcker om Louise Rick:
Pulver, Kalla mig Prinsessa, Bara ett liv, Aldrig mera fri.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar