måndag 16 september 2013

Aldermanns arvinge del 1

Nu har vi i Norra Skånes bokklubb läst första
delen,  219 sidor - av Aldermanns arvinge av
Gabriella Håkansson.
Vi skulle skriva lite om våra första intryck och
mitt inlägg blev så här:

Det första jag slogs av var berättarglädjen.
Gabriella måste verkligen ha sprudlat av
berättarlust när hon skrev, och hur jag som
läsare bara dras med. Åh vilken bok!
Dessutom gillar jag när man kan ana lite mystik
och hemligheter.
När det gäller personerna så tycker jag nästan att
det känns som att hon står mitt emot den personen
hon beskriver. Kläder, tyger och färger- det känns
som om hon är där.
Lika så med beskrivningen av huset. Som om hon
är där och tar oss med på en rundvandring först
utanför och sen våning för våning, rum för rum.
Jag fastnade lite för den nya läraren- Mr Carrington.
Jag tror att det kan bli en bra vänskap mellan
Mr Carrington och William.
Men sen gillar jag inte alls d´Hancarville- vilket humör
och vilken surgubbe han är.
Jag håller med Evy om det där med att Aldermanns
arvinge bygger mycket på motsatser: fattig/rik,
herrskap/tjänstefolk, kristendom/antika gudar mm.
Nu har jag inte kollat upp fakta utan bara slukat det
som det är. Men där är några saker som jag har blivit
nyfiken på och ska kolla upp.
Detta var några tankar än så länge återkommer kanske
igen med fler.
Men jag gillar verkligen boken och längtar efter att läsa
vidare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar