måndag 2 september 2013

Rödluvan

Jag har läst en bok till av Unni Lindell.


Jag mördade den första mannen då jag var fjorton.
Sedan kunde jag inte sluta. Farliga män finns det
många i världen.
Men det finns också ett fåtal farliga kvinnor. Jag är
en av dem! Judith, Lisbet och Carol växer upp hos
sin mormor eftersom deras mor inte förmår att ta
hand om dem. Genom livet bär de ett minne av en
trasig barndom och en känsla av utanförskap.
Men de små flickorna blir äldre och är snart vuxna
kvinnor. Lisbet blir barnmorska och Judith fotograf
medan Carol bara är alkoholiserad och misslyckad.
Men vem av dem är kvinnan som mördar män?
Deras vardagsliv ger inga ledtrådar, men genom
deras relationer till omvärlden kommer vi närmare
och närmare svaret. Så småningom avslöjas vem av
systrarna det är, och vi följer henne i varje isande
ögonblick när hon undanröjer de obehagliga
män som plågar hennes tillvaro. Till slut kommer så
en pensionerad polisman henne på spåren…


Boken var bra men inte lika bra som den förra. Den var
lite tråkigare, segare på något vis.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar