torsdag 3 oktober 2013

Drömhjärta

Kusinerna Nora och Alicia växer upp på Kuba
under 1950-talet, en paradisö för två små flickor
från välbeställda familjer. De är bästa vänner
som delar lekar och drömmar, men när Fidel
Castro griper makten förändras allting hastigt
och de tvingas skiljas åt. Nora flyr med sin
familj til USA, medan Alicia under Castros regim
får uppleva hur det en gång så lyckliga livet i
Havanna nu gränsar till fattigdom och nöd. Efter
många år mäktar Nora inte längre med att nöja sig
med att bara läsa Alicias brev. För att hjälpa sin
sjuka väninna måste hon återvända till ett ofattbart
fattigt Kuba, där varje dag är en kamp och där
hungern driver människor till desperata handlingar.

Drömhjärta är en bok som väcker många tankar
samtidigt som den både fängslar och berör.
Boken är skriven av Cecilia Samartin


4 kommentarer:

  1. Den var svår att lägga ifrån sig tyckte jag , och dessutom gjorde den så att jag blev nyfiken på hennes andra böcker.

    SvaraRadera
  2. Ja, du måste nog läsa Señor Peregrino och La Peregrina också ;)

    SvaraRadera
  3. jag läste nyss Salvadoreña och blev ganska besviken, men jag kan tänka mig att det Drömhjärta är bättre när Samartin håller sig på Kuba och med det självupplevda

    SvaraRadera