onsdag 23 oktober 2013

Systrar & bröder

Nu är vi i Norra Skånes bokklubb inne på den andra
boken. Det är Systrar & bröder av Maria Sveland.
Efter halva boken (182 sid) så tyckte jag så här:

Jag vet inte vad jag ska skriva, jag blir så ledsen när
jag läser. Vilka problem de har alla tre syskonen och
pappan. Hedda som inte tar tag i någonting utan sover
bort sin tid. Nora som inte trivs i sitt äktenskap, inte
uppskattas av sin man men som ändå stannar kvar- lite
med känslan att det ”ska vara så”. Lillebror Per som
använder droger och som erbjuder ”extra” tjänster
utöver massagen. Jag tycker att alla tre syskonen har
problem med närhet, att någonting hela tiden saknas.
Det verkar inte heller som att syskonen ens tycker om
varandra. Jo, kanske Hedda som tycker om Nora. Men
att de måste träffas ibland just för att de tyvärr är syskon.
Så tycker jag att det är med deras pappa också att de
måste åka dit för att han är ju ändå deras pappa. Måste
det vara så? Det ser ju faktiskt inte ut så överallt så det
kunde ju funnits ett annat alternativ också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar