måndag 23 februari 2015

Spänningsutmaning Februari


Februaris bok i Mias bokhörnas Spänningsutmaning
blev Lewismannen av Peter May.

I en torvmosse på Isle of Lewis hittas liket
efter en ung man. Av undersökningarna
framgår det att mannen blivit knivmördad
och att han troligen legat i mossen
sedan slutet av femtiotalet. Polisen
har bara en ledtråd: DNA-analysen visar att
offret på något vis är släkt med Tormod
Macdonald, en gammal lantbrukare från ön.
Men Tormod har alltid sagt att han är enda
barnet och ingen har någonsin hört talas om
några släktingar. Numera lider han av svår
demens och har små möjligheter att själv
bringa klarhet i situationen eller att försvara
sig mot de misstankar som riktas mot honom.
Tormod är också far till Marsaili, den före
detta poliskommissarien Fin Macleods första
stora kärlek. Fin, som återvänt till ön för att
restaurera sina föräldrars torp, inleder nu en
privat undersökning. Han ser det som sin plikt
att hjälpa den kvinna han aldrig slutat älska,
men är samtidigt medveten om de bråddjup
som plötsligt kan öppna sig när man börjar
vända på stenar i det förflutna.

Jag älskar miljön, det karga vackra Yttre
Hebriderna och hur miljön påverkar
människorna. Jag känner att jag gärna
skulle åka dit.
Första boken Svarthuset var riktigt bra och
Lewismannen är ännu bättre. Så jag
säger bara LÄS!!!






8 kommentarer:

  1. okej, då får jag väl göra det. jag gillade Svarthuset, nämligen

    SvaraRadera
  2. Jag är verkligen sugen på att läsa Mays böcker. Får börja med Svarthuset :)

    SvaraRadera
  3. Japp jag håller på med denna nu och nu sporrande du mig att läsa den.

    SvaraRadera
  4. Den här har jag inte läst. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. Den här skall jag snart ta mig an. Skall bli så spännande.

    SvaraRadera
  6. Ska ta tag i den här serien snart så jag hört mycket bra om den!

    SvaraRadera
  7. Mays böcker får man verkligen lust att läsa efter den beskrivningen! :)

    SvaraRadera
  8. Jag läste Svarthuset nyligen och gillade den, så jag kommer definitivt att läsa den här så småningom!

    SvaraRadera