söndag 29 mars 2015

En smakebit på Søndag


Denna regniga söndag bjuder jag på en smakbit
ur Ulrikas bok av Maria Gustavsdotter. Boken
utspelar sig på Orust år 1644.

Hans förtrytelse växte för varje klirr slantarna gav
ifrån sig. När han stoppade ner dem i byxlommen
tvekade han bara ett ögonblick innan han öppnade
dörren in till verkstaden. Där blev han stående
framför det tunga skåpet där vapensmeden förvarade
sådant som var dyrbart. En kista hade varit lättare att
låsa, men en kista var också enklare för tjuvar att
bära med sig. För att få ut skåpet måste man såga
sönder dörren, ty det var byggt på plats inne i
verkstaden just av det skälet.




För fler smakebitar så titta in hos Flukten fra virkeligheten.

24 kommentarer:

  1. Jag är verkligen sugen på att läsa något av Gustavsdotter, jag brukar ju gilla historiska romaner. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma!
      Den är riktigt bra och jag är väldigt sugen på att
      läsa fortsättningen i Katarinas bok.

      Radera
  2. Den här verkar så intressant. Vill gärna läsa den. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Den här är jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Ser att det är Maria Gustavsdotter som skrivit fjärde delen i serien Släktet. Det låter som att hon skriver intressanta böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Släktet har jag inte läst, men Ulrikas bok är riktigt bra :)

      Radera
  5. Den här låter intressant och spännande.Tack för smakbiten! ;)

    SvaraRadera
  6. Har inte läst något av författaren men skulle gärna vilja göra det, så tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  7. Maria Gustavsdotter står på min läslista. tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du något bra som väntar :)

      Radera
  8. Så flott smakebit! Tusen takk for tipset :) Hilsen Anette :)
    www.anettesbokboble.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tyckte om den :)

      Radera
  9. Jag har en av dessa böcker men vet ej om det är denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Del två heter Katarinas bok.

      Radera
  10. Tack för smakbiten. De här böckerna dyker ofta upp på bloggar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog ganska många som har läst dom och jag måste säga att dom är bra.

      Radera
  11. Tack för smakbiten! Skulle vilja läsa något av henne någon gång. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod :)
      Ge henne ett försök, dom är bra :)

      Radera