torsdag 19 mars 2015

Frågor till bokbytet




Boklusen ordnar ju ett bokbyte och nu har det lagts upp lite frågor att svara på.
Så här kommer mina svar, hoppas att det gör det lite lättare för min bokvän ;-)

Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Deckare blir nog svaret, men jag läser annat också.

Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Gillar det mesta men kanske Ann Cleeves, Elly Griffiths, Jonas Moström, Jan Mårtenson, Louise Penny, Peter Robinson.
Saknar några titlar av Jan Mårtenson men annars har jag nog det mesta av dom andra.

Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Läser mest på svenska, men även någon bok på engelska ibland.

Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Ja, i bilen på vägen till och från jobbet (har ca 40 min körning enkel resa)
och då är det vanliga cd- skivor som gäller (inte mp3).

Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Det är dom som jag nämnde innan.

Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
På min blogg. Där finns allt listat som jag läst sedan jag började blogga. Där finns också
rubriken "I min bokhylla", den är jag noga med att uppdatera och där finns alla mina böcker.
Finns även en alldeles för lång lista med mina olästa böcker.

Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
En spännande berättelse som gör att man glömmer verkligheten en stund. Kul om man
samtidigt lär sig något tex. historia, om andra länder och kulturer.

Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Sophie Kinsella, Sheila O`Flanagan. Har försökt flera gånger, men nix, inget jag gillar.

Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Fantasy och Conn Iggulden ( serien om Djingis Khan lockar)

Vad gör du helst på fritiden?
Läser!!! Pysslar i trädgården, umgås med familjen, tittar på sport: handboll, hockey och motorsport.

Samlar du på något?
Ugglor och trollsländor, fina bokmärken att ha i böcker.

Favoritfärg?
Blå!

Tv-serier som du uppskattar?
Downton Abbey, The Big Bang-Theory, Solsidan, Bron, Jordskott, Grimm.

Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
Hm, det finns så många filmer som jag gillar. Men tex
You´ve got mail, Fast and furious, Noah,
Beck.

Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Kaffe. Svart, espresso, caffe macchiato, cappuccino, caffe mocha.

Vilket slags godis tycker du bäst om?
Salt lakrits och choklad (inte ihop, utan var för sig). Mjölkchoklad, vit choklad,
med bär och nötter och med marsipan.

Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket?
Skulle väl vara dubbletter av böcker i så fall.

Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket?
En riktigt spännande bok! Men jag gillar att bli överraskad så det går bra med annat också.

Eventuella allergier, eller födoämnesval ( vegan, tex)?
Inget.

Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Böljelek och Strömkarlen av Johanna Limme,
Styggelsen och Snögloben av Amanda Hellberg
Rosor från döden, Den röda näckrosen, Akilles häl,
Karons färja och Det svarta guldet av Jan Mårtenson

Vilka böcker har du olästa i bokhyllan? Som du ogärna vill få dubbelt av?
Jag har alldeles för många olästa böcker i hyllan. Men de finns listade
på bloggen under "Min olästa bokhög".

Det var alla frågor. Hoppas att svaren är lite till hjälp, annars är det bara att fråga.




2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa din lista! Den kommer säkert att uppskattas av din bokvän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att den kan vara lite till hjälp till min bokvän, vem det nu är... Ingen som har gett sig till känna ännu i alla fall...

      Radera