torsdag 30 april 2015

Spänningsutmaningen i april


Boken jag valde för april månad var Mareld av
Dennis Karlsson.

Kriminalkommissarie Vera Lind inser snabbt att
det hon har framför sig inte är något vanligt mord,
och att den som ligger bakom inte är någon vanlig
mördare. Platsen och tidpunkten gör inte saken lättare,
Marstrand i midsommartid! Vad är det för en människa
som kan utföra något som det här? Frågetecknen blir
inte färre när det visar sig att ett nästan identiskt mord
utförts i Skagen, i Danmark, i stort sett samtidigt.
Medan utredningen trampar vatten och tidningarna
spekulerar jobbar Vera på sidospår som hon har
svårt att förankra hos den övriga gruppen. Vid sin
sida har hon den semestrande kriminalteknikern
Gabriel Smedberg, och tillsammans börjar de nysta
i ett nät som sträcker sig allt längre bakåt i tiden.
Frågan om vem, eller vilka, ersätts snart av ett varför?

En riktigt bra bok med en handling som gjorde att
jag hade svårt för att lägga den ifrån mig.

6 kommentarer:

  1. Den lägger jag på min att läsa lista

    SvaraRadera
  2. Låter som en bra bok som jag skulle tycka om. :)

    SvaraRadera
  3. Denna hade jag inte hört talas om tidigare. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  4. Den står i bokhyllan men så såg jag någon som tyckt den inte var så bra, ja så blev den stående.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att vi tycker olika, jag tyckte att den var
      riktigt bra :)

      Radera
  5. En okänd bok för mig, tack för tipset!

    SvaraRadera