fredag 17 april 2015

Ulrikas bok

Det är ljummen försommar 1644 och efter
gudstjänsten i Morlanda kyrka råder det full
dramatik på prästgården. Prästdottern Ulrika
sitter böjd över bibeln med tårarna rinnande
utmed kinderna, hennes syster Katarina står i
skamvrån medan deras bror Magnus får smaka
på piskan.
Det som skulle vara ett oskyldigt skämt får
ödesdigra konsekvenser. Ulrika flyr brådstörtat
från det lilla samhället på Orust för att söka sig
en framtid någon annanstans. Snart slår hon följe
med en säregen grupp gycklare och hamnar mitt i
ett krigshärjat Uddevalla. Hennes syskon är kvar
hemma på prästgården, men de står också inför
omvälvande förändringar.

En historisk roman som ger både spänning och
underhållning, en härlig 1600-tals historia.
Nu har jag hittat en ny favoritförfattare!
Jag gillar historiska romaner och detta var
verkligen inget undantag, nu vill jag läsa
mer om prästbarnen.

1 kommentar:

  1. Jag har nominerat dig till en Liebster Award. http://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2015/04/liebster-award.html

    SvaraRadera