tisdag 5 maj 2015

Alla kan se dig

En åldrad skolfotograf blir brutalt nedslagen
i sitt hem på norra Gotland. Någon har försökt
tända eld på hans arkiv. Han hittas död efter
fyra dygn.
Tomas Hartmans mor blir misshandlad och
lämnad i skogen för att dö. Hon minns vagt
att någon filmade henne.
När Maria Wern tar över utredningen hotar
mördaren att lägga ut Marias privatliv i
offentligheten. "Det kanske är det enda vapen
som behövs i framtiden", spekulerar Per
Arvidsson, "den offentliga skammen."

Detta är den 16:e boken om Maria Wern.

Boken var bra och den fick mig att tänka
på hur sårbara vi kan bli. En bild på t ex
Facebook som hamnar i "fel" händer. Hur
omöjligt det är att stoppa den. Vad händer
med bilder som läggs upp på nätet? I
fortsättningen kommer jag att tänka mig för
innan jag lägger upp bilder och även vilka
bilder jag väljer.

Titel: Alla kan se dig
Författare: Anna Jansson
Sidor: 286
Förlag: Norstedts Förlag
ISBN: 9789113064376 
Utgiven: 2015
Finns hos t ex: Cdon, Adlibris, Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar