söndag 21 juni 2015

En smakebit på søndag

Hos den norska bloggen Flukten fra virkeligheten
bjuds man på små fina smakbitar, från böcker som
läses just nu. Man får många fina boktips där.

Jag bjuder på en liten smakbit ur boken
Isvittring av Solveig Vidarsdotter.

Ingrid tänkte på Fiskåvattnet och blankisen.
Isar kunde vara förrädiska.
Hon hann inte mer än tänka tanken förrän
hon såg en bil komma körande i hög
hastighet på Norgevägen. Den sladdade
till i vänstersvängen upp på Brogatan
men kom snart på rätt köl. Sture Larsson
parkerade bredvid polisbilen och steg
ur, genomvåt. Han måste ha gått genom
isen.
En klassisk byfåne, tänker Ingrid. Han
såg inte klok ut. Skoteroverallen var
medfaren och alldeles för stor. På
huvudet bar han en öronlappsmössa som
var knuten under hakan. Vattnet dröp om
den också. Ett par lösgjorda isdubbar
dinglade vid midjan. Han var fyrtionio år
gammal, det hade hon kollat upp under
gårdagen. Ansiktet såg knotigt ut och ögonen
visade inga känslor.
"Men vad har hänt?"
"Isen brast", läspade Sture Larsson. "Jag
skulle pimpla, men det gick åt helvete. Tur
att jag hade isdubbarna. Fast dragkedjorna
kärvar."

Nyfiken på författaren? Läs mer här!







38 kommentarer:

  1. Den hade jag inte hört om förr, varken bok eller författare. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt nytt för mig också.
      Detta är visst debutboken.

      Radera
  2. Läste denna för ett tag sedan och för att vara en debut så tycker jag den var bra :)

    SvaraRadera
  3. Låter lite kul. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är faktiskt bra och har lite roliga
      personbeskrivningar :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Känner inte till den här boken tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är helt ny för mig också :)

      Radera
  5. öronlappsmössa är säker skönt och bra, men ingen fröjd för ögat. tack för smakebiten! lite nyfiken blir en på Sture Larsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får man kanske ta det praktiska före det snygga. Varsågod :)

      Radera
  6. En ny titel för mig. Verkar bra. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst så långt än, men den är bra än så länge :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten och ha en fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod och jag önskar dig detsamma :)

      Radera
  8. Tack för smakebiten! Hoppas boken är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst så långt än men den är bra än så länge :)

      Radera
  9. Den har jag inte läst, funderade lite på det när pocketrean nu var,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra. Ja, det är svårt att välja ibland
      vilka böcker man ska ta :)

      Radera
  10. En bok/författare som jag inte hört om, låter spännande och lite humoristisk. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Bra smakebit. Har ikke hørt om denne islandske forfatteren før, så jeg ble veldig nysgjerrig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att hon är isländsk, har läst någonstans att hon är född i Jämtland. Men
      har kanske isländskt påbrå.
      Varsågod :)

      Radera
  12. Debutanter er spennende, og det er flott hvis man er så heldig å blir kjent med en ny favoritt. Debutantene drukner jo gjerne litt i mengden blant de mer etablerte forfatterene, slik er det i hvert fall her i Norge. Ha en fortsatt flott søndag og tusen takk for at du delte en smakebit med oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är kul när man hittar en bra bok som är skriven av en debutant. Kul att få lyfta fram dom lite, för som du säger de drunknar i mängden av etablerade författare.
      Ha en fortsatt fin söndag du också :)

      Radera
  13. Helt okänd författare/bok för mig - spännande! Tack för smakbit. :)

    SvaraRadera
  14. Gillar innehållet, men är texten skriven med så korta rader i boken med? Blir frustrerad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, nej det är vanliga rader. Det är bloggen som kortar av raderna ☺

      Radera
  15. Denne hadde jeg ikke hørt om før, men det kan være ganske så spennende å lese debutanter. Man har ikke noen historie med bøker man har eller ikke har likt. Og det kan være fint. Ønsker deg en fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis :)
      Ha en fin kväll du också :)

      Radera
  16. Det var en helt ny bok för mig.

    SvaraRadera
  17. Den verkar lovande. Har läst att hon är debutant, hennes namn är isländskt men hon bor i Jämtland. Den ska jag läsa framöver.

    SvaraRadera