tisdag 2 juni 2015

Spänningsutmaningen i maj


Mias bokhörna håller ju i utmaningen och i
maj valde jag att läsa Än skyddar natten av
Anna Lihammer.

Nazisterna stärker sin makt i Tyskland,
och år 1935 inför Hitler antisemitiska
raslagar. Samtidigt reser en tysk
SS-expedition till Sverige. I sina
vanföreställningar om ariska förfäder
söker de sitt ursprung i hällristningar och
runstenar.
En mörk höstnatt hittas en tysk journalist brutalt
mördad vid den berömda Sigurdsristningen.
Kommissarie Carl Hell blir utsedd att utreda
mordet och till sin hjälp tar han än en gång
polissyster Maria Gustavsson. Med den tyska
makten i hälarna försöker de hitta förövaren,
men snart pockar andra våldsbrott på deras
uppmärksamhet.


Detta är en riktigt bra uppföljare till hennes första
bok Medan mörkret faller.
Anna är skicklig på att väva ihop fallet med en
historisk blick på den tiden.
Jag blev helt fast i berättelsen och väntar med
glädje och stor förväntan på nästa bok med
Carl och Maria!


10 kommentarer:

  1. Jag gillade båda hennes böcker. På lördag kommer det förhoppningsvis en intervju med Anna på min blogg :)

    SvaraRadera
  2. Anna Lihammer är bra. krim utöver det vanliga

    SvaraRadera
  3. Å den måste jag bara läsa, men får börja med ettan först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ettan först och den är minst lika bra!

      Radera
  4. Inget jag läst, men det låter spännande.

    SvaraRadera
  5. Har kikat lite på den här men vet inte om det passar mig just nu.

    SvaraRadera
  6. Har inte läst den boken, men den låter spännande.

    SvaraRadera
  7. Lockats av att läsa denna. Verkar spännande med historisk anknytning. :)

    SvaraRadera