torsdag 23 juli 2015

Britt-Marie var här

Britt-Marie, 63, är faktiskt inte passivt aggressiv.
Det är bara det att smuts, repor och felaktigt
organiserade besticklådor får henne att skrika på
insidan. Hon har just lämnat ett 40-årigt äktenskap
och liv som hemmafru, och det enda arbete hon kan
få finns i Borg, ett finanskrisdrabbat samhälle vid en
väg där allt är nedlagt utom den ölstinkande pizzerian.
Britt-Marie avskyr fotboll, Borg har inget annat än
fotbollen kvar. Det är sannerligen inte en början på
en underbar vänskap.
Men när byns ungdomslag behöver en tränare så
desperat att de till slut är redo att ge jobbet till vem
som helst, då bryr de sig inte om petitesser som att
hon absolut inte vill ha det. När Britt-Marie dessutom
blir utbjuden på dejt av en polis och bryter handen i
ett solarium finns det ingen återvändo.  

Jag kan inte låta bli att faktiskt tycka om Britt-Marie.
Vilken härlig tant!
Till en början är hon reserverad och söker sin
tillflykt i städningen. Men snart får hon uppleva
en ny känsla- hon är behövd! Hennes självförtroende
byggs sakta upp. Jag kunde inte låta bli att skratta
när jag läste denna bok!
Fredrik Backman har också skrivit En man som
heter Ove, Min mormor hälsar och säger förlåt och
Saker min son behöver veta om världen.


Författare: Fredrik Backman
Förlag: Pocketförlaget
ISBN: 9789175790664
Utgiven: 201505
Antal sidor: 361

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar