söndag 12 juli 2015

En smakebit på søndag



Flukten fra virkeligheten bjuder på små fina smakbitar.
Mitt bidrag blir från sidan 104 i Den röda drottningen
av Philippa Gregory. Boken utspelar sig i England
under 1450-talet.

Jasper skakar på huvudet. "Men hon är likväl
drottning av England", säger han bestämt.
"Och mor till prinsen av Wales. Och första
dam i huset Lancaster, vårt hus. Hon äger
vår trohet. Hon är vår drottning, oavsett sin
härkomst, oavsett vilka vänner hon håller
sig med, oavsett vad hon befaller".
   Sir Henry ler sitt vanliga sneda leende,
som jag efter ett år i hans sällskap vet innebär
att han tycker att något är alltför förenklat.
"Likväl bör hon inte styra kungen", säger han.
"Hon bör inte vara hans rådgivare i kungliga
rådets ställe. Han bör vända sig till York och
Warwick. De är rikets främsta män, de är
ledare. De måste råda honom".


26 kommentarer:

  1. Philippa Gregory har länge stått på min TBR - lista! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Den tror jag att jag har i bokhyllan... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Liker smakebiten din! Håper du har en fin sommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar den :)
      Hoppas att du får en fin sommar du också!

      Radera
  4. Den här har jag varit sugen på ett tag. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten! En författare som jag inte har läst ännu, låter intressant. :)

    SvaraRadera
  6. Jag har funderat på att läsa dessa böcker, men än har det inte blivit av. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Helt okänd för mig, men det är en intressant period i den engelska historien.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Känner igen författarnamnet, men har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
  9. Jag har någon i den här serien eller två. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera