fredag 14 augusti 2015

Den vita drottningen

Elisabet Woodville är änka. Hennes man har, som så
många andra, dött i inbördeskriget. Hon tillhör släkten
Lancaster som har förlorat många män, mycket mark
och nästan all makt. En dag möter Elizabeth en man
och blir blixtförälskad. Men mannen tillhör släkten
York, den för tillfället segrande sidan i rosornas krig.
De båda gifter sig, trots släkternas reservationer.
Och så småningom installeras de som kung och
drottning av England. Elizabeth stöttas av den
makthungriga släkten Lancaster men överallt finns
det konspirationer. Många män och kvinnor är redo
att störta Elisabet och Edvard och själva ta över den
engelska kronan.

 Rosornas krig är en serie inbördeskrig som utspelade
sig i England under åren 1455 till 1485 mellan släkterna
Lancaster (med en röd ros i vapenskölden) och York
(med en vit ros i vapenskölden). I Den vita drottningen
får vi följa en kvinna som slåss för att överleva och för
att få makt, mitt under ett brinnande krig.

Jag gillar att läsa om Englands historia under den här
tiden och jag gillade den här boken. Den är lättläst och
man vill hela tiden veta hur det ska gå för personerna
så boken var svår att lägga ifrån sig.

Detta är första delen i en serie om tre.
De andra är Den röda drottningen och Den blå hertiginnan.

2 kommentarer:

  1. Den har jag liggande i bokhyllan, ska nog ta mig an den någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var riktigt bra :)
      Men jag gillar att läsa om den här tiden i Englands historia.

      Radera