måndag 5 oktober 2015

Den nionde graven

Boken som jag valde att läsa i september till Mias
bokhörnas Spänningsutmaning var riktigt, riktigt
spännande :)


Justitieministern lämnar riksdagen efter en hård
debatt. Han använder den bakre utgången för att
undgå det väntande pressuppbådet, men kommer
aldrig fram till bilen som står och väntar på honom
en bit bort. Han tycks ha gått upp i rök, mitt i
maktens centrum.
Det är ett halvår innan händelserna i Offer utan
ansikte och veckorna före jul. Snön och kylan håller
både Stockholm och Köpenhamn i ett järngrepp när
Fabian Risk kallas in för att i hemlighet utreda
justitieministerns försvinnande. Officiellt är fallet
fortfarande Säpos ansvar, men de liksom Fabian
och hans höggravida kollega Malin Rehnberg famlar
i blindo. Snart visar det sig att inget är som det tycks
vara och att mäktiga intressen verkar för att sanningen
inte ska komma fram. Samtidigt hittas hustrun till en
dansk tv-profil brutalt mördad i hemmet i Köpenhamn.
Dunja Hougaard leder utredningen som för henne över
sundet till Sverige.

Den nionde graven är en väldigt spännande bok som
jag hade riktigt, riktigt svårt att lägga ifrån mig.
Ahnhem kan det där med att bygga upp och sen behålla
spänningen igenom hela boken.

2 kommentarer:

  1. Ja den vill jag läsa men kanske ska börja med ettan först.

    SvaraRadera
  2. Nyfiken på böcker av den här författaren.

    SvaraRadera