fredag 16 oktober 2015

Dockmakarens dotter

Kim-Ly är soldat i sitt eget krig. Hennes mamma
Mai utsattes för sexuella övergrepp av tre svenska
poliser under 70-talet, nu är hon döende i cancer.
Kim-Ly är fast besluten att hämnas henne. Två av
poliserna som begått övergreppen dör, den tredje
skadas svårt. Men är det verkligen Kim-Ly som
ligger bakom? Fängelseprästen Johannes Brobeck
bestämmer sig för att hjälpa Kim-Ly oavsett om
hon är skyldig eller inte, vilket får oanade
konsekvenser för hans eget liv. Fatima Wallinder,
ny chef för länskriminalens spaningsrotel, har fått
ett svårt fall på sitt bord. Hon upptäcker att offren
har stora summor pengar på sina konton, och att
alla var politiska motståndare till Vietnam-­rörelsen
på 70-talet, dessutom ganska brutala sådana. Den
komplicerade utredningen underlättas inte av att
Fatimas kollegor har stora problem med att en ung
kvinna med somalisk bakgrund blivit deras chef.

Detta var ingen bok som jag gillade, den var lite seg
och väldigt förutsägbar.



1 kommentar:

  1. Hej. Hade en bokblogg för ett antal år sen och läste då en hel del bokbloggare- Nu har jag återfunnit detta intresse, och pga jag läser en hel del deckare tyckte jag din blogg var kull för jag fick lite nya tips.
    Min blogg
    http://mittbokintresse.blogspot.se/

    SvaraRadera