fredag 9 oktober 2015

Efter mörkrets inbrott

Eri och Mari är systrar och befinner sig på olika
sidor om natt och dröm. Eri tycks inte kunna
vakna där hon ligger i sängen. Mari tycks tvärtom
inte kunna sova. Efter mörkrets inbrott stöter hon
på den unge jazztrombonisten Takahashi som
hävdar att de träff­ats tidigare. Under de följande
timmarna möter hon också en kvinnlig före detta
brottare som nu jobbar som nattportier på ett hotell
med skamfilat rykte samt en kinesisk prostituerad
som på samma hotell blivit brutalt misshandlad av
en affärsman. Fram till gryningen möts deras vägar
gång på gång och deras hemligheter tycks dra dem
allt närmare varandra. Kan det vara så att Eris
skrämmande sömn har något med affärsmannens
brott att göra? Vad händer om Eri äntligen vaknar,
kommer hennes syster då att somna?

Den här var bra men samtidigt tyckte jag mer om
1Q84. Efter mörkrets inbrott har något som gjorde
att jag fortsatte att läsa även om den inte var sådär
jättebra. Något som ändå håller en kvar...


2 kommentarer:

  1. Åh, jag har flera böcker av Murakami i bokhyllan och jag vill verkligen läsa dem snart. Har en känsla av att det är något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är faktiskt bra, vissa har jag varit lite tveksam till men de har varit bra.

      Radera