söndag 11 oktober 2015

En smakebit på søndag


Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten
ordnar varje söndag en liten läsutmaning som går ut på
att vi bjuder på smakbitar av det som vi läser just nu.
En enda regel gäller och den är- INGA spoilers!
Här hittar du fler fina smakbitar.


Jag bjuder på en liten bit ur Claes Ericsons bok
Det 19:e Fabergéägget.

Ett mummel alldeles utanför. Febrilt fingrade Ivan längs
listen på bokhyllan. Steg som snabbt närmade sig. Det
lät som en man och en kvinna som upprört talade
med varandra. Ivan hörde ett stönande när mannen
klämde sig under flygeln. Rösterna ökade i styrka
tills personerna var alldeles utanför. Ivan vände
sig om. Han hade lämnat dörren på glänt. Snabbt
lät han blicken fara över rummet. Inga andra utgångar.
De skulle vara här om några sekunder. Så rörde
pekfingret vid något. Spaken som öppnade bokhyllan.
Mekanismen klickade till och ljudlöst gled hela
hyllsektionen emot honom. Bakom fanns ett litet
utrymme med ohyvlade plankor på golvet, förmod-
ligen tillräckligt stort för en människa i Ivans storlek.
Utan att fundera böjde han sig ner och tog steget in.







11 kommentarer:

  1. Spännande! Tack för lockande smakbit! :)

    SvaraRadera
  2. Okänd bok för mig men tack för smakbit!

    SvaraRadera
  3. Den här köpte jag på pocketrean i somras. Ska bli spännande att höra vad du tycker om den.

    SvaraRadera
  4. Tack för en spännande smakbit.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten, tror den finns i hyllan

    SvaraRadera
  6. tack för smakebiten! något att tänka på för de egna bokhyllorna?

    SvaraRadera
  7. Den har jag varit sugen på ett bra tag. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Det där med hemliga rum lockar på något sätt fantasin.

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Denna är jag så sugen på att läsa. Det är säkert precis min typ av bok.

    SvaraRadera