fredag 13 november 2015

Mr Ripley, en man utan samvete

I En man utan samvete är Tom Ripley tillbaka
lika kallhamrad och hänsynslös som förut, men
trots allt lika charmerande. Väl installerad i sin
villa på franska landsbygden tillsammans med
sin vackra hustru, miljonärsdottern Heloise,
fortsätter han sin väg på brottets bana. Nu
hamnar han i en härva av konstförfalskningar.
Derwatt AB är ett stort företag som handlar
med en berömd konstnärs alster. Men en dag
dyker en verklig kännare upp. Situationen tycks
Tom ohållbar och han finner bara en utväg!

Alltså, den här Tom Ripley fångar mig på
något konstigt sätt. Inte så att jag gillar
honom, för det gör jag verkligen inte. Han
är genuint osympatisk, eller är han det?
Jag vet inte riktigt. Lite töntig är han också
men jag kommer absolut att läsa den
tredje boken också- Mr Ripley, en man med
onda avsikter

1 kommentar: